Trageton

12 09 2012

Denna termin ska vi inte bara starta upp med att vara på en ny skola och arbeta tematiskt, vi ska även börja jobba på ett nytt spännande sätt kring skriv-och läsinlärning. Modellen, som heter Trageton efter den norska forskaren Arne Trageton, har noga testats under ett forskningsprojekt med start 1999 och tar idag allt större mark. De senaste 30 årens forskning pekar mot att skrivning är lättare att lära sig än läsning. Med hjälp av datorn som redskap vänder vi på uttrycket ”läs- och skrivinlärning” till ”skriv- och läsinlärning”. För många sex- och sjuåringar är skrivning för hand en svår och mödosam process då finmotoriken inte alltid är fullt utvecklad ännu. Det kommer även att finnas tillfällen för de elever som vill skriva för hand.

Vi kommer att arbeta på följande sätt i de olika årskurserna:

Vi gör ett bokstavstest med elever i förskoleklass och årskurs 1 för att se vilka bokstäver eleverna känner igen samt vilka bokstäver de kan behöva träna mer på. Jag ska nu beskriva hur vi ska arbeta med datorn som redskap för skriv- och läsinlärningen.

Förskoleklassen

Vi startar skrivande på datorn som en form av lek för att lära sig, de kommer själva få styra programmet och barnen kommer alltid att arbeta i par. Genom att leka med tangentbordet gör sig eleverna först bekanta med alla de bokstäver som längre fram kommer att vara till underlag för att kunna lära sig att skriva ord och satser. Det allra första eleverna kommer att få bekanta sig med är att lära sig hur man sätter händerna vid ett tangentbord, sedan börjar de skriva bokstavsräckor. (Bokstavsräckor är när man skriver rader med bokstäver som slumpvis kommer upp). Detta papper skrivs sedan ut och därefter följer ett efterarbete som är av stor vikt eftersom eleverna då får möjlighet att träna sig på att känna igen och hitta bokstäver och ord, träna sig i hur de uttalas och hela tiden låter fantasin flöda i vad de vill förmedla med sin text. Att från start kunna uttrycka sig i skrift med riktiga bokstäver stärker självförtroendet hos eleverna och viljan till att skriva mer och längre texter förstärks. När de skrivit sin text ljudar elev och pedagog tillsammans ut bokstäverna efter varandra, sedan berättar eleven för pedagogen vad det ”står”, pedagogen skriver sedan ner elevens och pedagogens gemensamma text under elevens bokstavsräcka. Eleven målar bild till sin text och får sedan mottagare till texten genom att läsa upp den för kamrater och sätta upp den i skolan.

Vi tränar mycket motorik i form av: Balansövningar, klapplekar, rytmisk rörelseträning med musik, trolleritrick, pyssla, vika, klämma, plocka och trä – halsband, armband, figurer av piprensare, trä kulor och makaroner och bitar av sugrör på piprensare av tråd, sy med synål i olika material, fläta, bygglek, bollekar, bygga legosatser, spela plockepinn, prick till prickpapper, färglägga bilder och låta eleverna spåra med finger eller penna i en ritad kanal.

År 1

Vi fortsätter med skrivandet på datorn och tar tillvara på elevernas förkunskaper. De skriver fortfarande i par. De skriver bokstavsräckor, ord, ordlistor, meningar med given början från pedagogen, vi gör oss bekanta med texter i olika genrer som brev, dikter, ramsor, berättelser, tidningar, faktatexter, gåtor etc. Även här läser pedagogen och eleven texten eleven skapat tillsammans. Texten efterarbetas, bild målas till texten som sedan får mottagare genom att läsas upp för kamrater och att sättas upp.

Vi tränar även under detta år mycket motorik (se ovan).

Informationsbrev om Trageton

Läs mer.

Med vänlig hälsning Anneli Roger

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: